2011-06-06
Exvotos
La Galería Soledad Lorenzo presenta Exvotos, nueva exposición de Perejaume en Madrid. Del 9 de junio hasta el 16 de julio.
En el diálogo inconcluso Maurice Blanchot interrumpe el peligro de una deriva infinita mediante una sentencia inapelable: El libro no es más que una estratagema a través de la cual la escritura se dirige hacia la ausencia del libro. La literatura como la más ruidosa aspiración a desaparecer. ¿Lo recuerdan?: la literatura como la enorme nube de polvo atizado por un rinoceronte, invisible tras la cortina gris que el propio animal levanta a su paso. Ese es el sentido último del texto literario y de todas las obras posibles: convertir el deseo mismo de no hacer en la única operativa legítima. A pesar de que abunden quienes pretenden leer las partículas de polvo.
Esta suerte de imperativo estético se traduce en una contradicción órfica. El arte es el producto casi exhibicionista de su propia extensión constante, con la que pretende avanzar hasta su propio desaparecer. Acertar a decir el modo de callar es, en efecto, tan insensato como obsesionarse por ver lo invisible en cuanto invisible. Este es el inevitable fracaso del arte, ya sea en tanto que habla sobre lo innombrable, o como mirada depositada sobre aquello que ha de permanecer entre tinieblas. Su fracaso y, a pesar de todo, su última razón de ser.
Perejaume, frente a un auditorio sordo y obstinado en mantener abierto el espectáculo, lleva ya mucho tiempo expresando esa doble encrucijada. Por un lado, desde principios de los noventa, no ha cesado de repetir la necesidad de despintar, de deshacer, de desdibujar y de devolver las palabras y las imágenes al lugar de sus cosas. Incluso nos propuso Dejar de hacer una exposición (MACBA,1999) como única fórmula lícita de hacer algo con sus (las) obras. En cuanto a la inevitable naturaleza trágica que comporta esta contradicción, Perejaume la soporta abierta sin necesidad de ninguna solución dialéctica:
Que extraño asunto haber abierto un taller entre los árboles!. Por un lado demoro con mi actividad la ocupación forestal del espacio donde trabajo. Por el otro, incremento el número de árboles con los nuevos que configuro. Es difícil adivinar qué hago en el taller respecto de la actividad forestal: ¿Me aplico en favorecerla o me aplico en retrasarla? Cuando me pregunto qué me conduce a venir tantos días, ya no sé qué tiene más importancia. [Pagèsiques. Inédito] .
No hay ninguna arbitrariedad al conducir la tensión entre extremos contradictorios hacia el interior de una floresta . Así como en Maurice Blanchot el fracaso estructural del arte podía encerrarse en la agotadora imposibilidad de construir una nada que habla; en Perejaume, el fracaso, el resultado de habitar una contradicción que se expande y crece imparable, ya no comporta un cierre sino que se traduce, por el contrario, en el aprendizaje que descansa sobre la estridencia de ese silencio, en la apertura hacia los modos de hacer de un arte general no humano. Es así como obrar árboles allí dónde ya los había puede resultar desalentador, pero en el interior mismo de esta soberbia, yace la posibilidad de alentar un estado de escucha, un superlativo grado de atención hacia la actividad del mundo. En otras palabras, así como Orfeo no podía traicionarse a sí mismo aún sabiendo cuan mortífera era su mirada, ahora es esa misma tensión que nace de un obrar sobre un claro del bosque lo que invoca cuan preciosos eran los árboles talados.
El fracaso de un arte expandido sobre sus propias sombras – llámese el espacio literario o la polución provocada por el juego hermenéutico de una permanente puesta en juego - obliga a Maurice Blanchot a apelar al puro acontecimiento (il y a) que tendría en la noche su única detención y su lugar de descanso. En efecto, en la oscuridad de la noche todo desaparece por fin y se consuma la aparición de una ausencia. La consecuencia es tan mágica que ahora es Eurídice quien mira y salva así la contradicción de Orfeo; en la noche, así es, ya no miramos y acosamos sino que son las cosas quienes nos miran:
La veille est anonyme. Il y a pas ma vigilance à la nuit, c’est la nuit elle-même qui veille. Ça veille. [De l’existence à l’existent. 1986]
La noche silenciosa de Blanchot es, sin embargo, la antesala del insomnio. El lugar donde Orfeo resuelve su contradicción es allí dónde sus ojos son entonces inútiles. Ojos (en)cerrados. En la noche de Blanchot, no hay lugar para el arte y ahí radica, precisamente, la posibilidad de que esa noche se convierta en un lugar de verdadero sosiego. Perejaume, sin embargo, sobre el aprendizaje alimentado en esa misma contradicción órfica, convierte la noche en el instante preciso de la visión más lúcida y completa. En Ram (2010) es donde su propio obrar – iluminar o configurar – se inserta en una arboleda que lo engulle; así como los destellos de la hoguera iluminan la fuente sin que se interrumpa el brotar del agua (Feia foc davant la font per veure com la font resplendia 2011). La cuestión entonces consiste en dilucidar dónde reside la verdadera experiencia trágica de mantener abiertos los extremos de la contradicción, en la oscuridad absoluta que la cancela o en este permanecer en acción, ojos abiertos de par en par, para ensayar un intento de silencio que convierta la noche, no en el momento donde callaría toda representación, sino en el instante naciente del encuentro de nuestra obra – la hoguera - con las voces, poderosas, de lo no humano.
Los exvotos (Exvots, 2011) que reproducen piedras, cerros y troncos de alcornoque son , de forma literal, ofrendas para celebrar ese encuentro de hacedores, ese cruce entre nuestra inevitable actividad y la creatividad del mundo convertida en extensión infinita de nuestras propias extremidades. Es inevitable sucumbir a una capacidad infinita de producción, tan enorme como ingente es el deseo de ocultarse, detenerse y desaparecer; pero este exceso es también lo que nos instala en un mundo que vocifera lugares, que traza senderos, que sacude oleajes. El horizonte último del arte quizás no consista pues en alcanzar a acallarlo sino en hacer imposible que se distinga su habla de la música que percuten los frutos maduros (Percussió, 2008).
Martí Peran
Perejaume (Sant Pol de Mar, 1957) Artista y escritor.
Su carrera comienza a mediados de los años setenta como pintor. Su obra ha estado siempre marcada por su realidad más inmediata con especial atención a las aproximaciones que la cultura ha llevado a cabo desde el campesinado, la antropología y las artes en general. En los años ochenta comienza a experimentar con otros lenguajes, como la fotografía, los vídeos o las performances. Su trabajo ha merecido numerosos premios, como el Nacional de Artes Plásticas de 2006. En la actualidad, combina su producción artística con la escritura ensayística y poética.
Más información en: www.soledadlorenzo.com
PEREJAUME
Exvotos
Next Thursday 9th of June Galería Soledad Lorenzo presents Exvotos, new exhibion in Madrid by Perejuame. Until July 16.
In L'Entretien infini (The Infinite Conversation)Maurice Blanchot interrupts the danger of an infinite loss of sense of direction by an indisputable sentence: A book is simply a stratagem by means of which writing is self-directed towards the absence of the book. Literature as the most clamorous ambition to disappear. Do you remember? Literature as an enormous cloud of dust stirred up by a rhinoceros, invisible behind the grey curtain that the animal creates as he treads the ground. This is the true sense of the literary text and that of all other possible works: to convert the desire of not doing so in the only legitimate operating method. Despite the fact that there are many who pretend to read the particles of dust. This sort of aesthetic imperative translates itself into an Orphic contradiction. Art is an almost ostentatious product of its own constant extension, intent on moving forward until it reaches its own disappearance. To be right in choosing the correct way to remain quiet is, in fact just as foolish as becoming obsessed in seeing what is invisible as being invisible. This is the inevitable failure of art, whether it is in so far as speaking about what is unnameable or as a gaze placed on what must remain in darkness. That is its failure and, in spite of everything, its final raison d’être.
Perejaume, facing a deaf auditorium, and obstinate in keeping the show going, has been trying to express that double quandary for a long time now. On the one hand, ever since the beginning of the nineties he has continually repeated the need to peel the paint off, undoing, blurring and giving back the words and images to the place where things belong. He even suggested bringing exhibitions to an end in Dejar de hacer una exposicion –Stop doing exhibitions (MACBA, 1999) as a unique justifiable formula with which to do something with his works. As for the inevitable tragic nature which such a contradiction involves, Perejaume supports it in an open way without the need of searching for a dialectical solution.
What a strange thing to have opened a workshop amongst the trees! On the one hand with my work I am delaying the forest occupation of the space where I work. On the other hand, I am increasing the number of trees with the new ones that take shape under my hands. It is difficult to guess what I am doing in the workshop with regards to the forest activity: does my work help promote it or am I holding it up? When I ask myself what has impelled me to come here for so many days, I no longer know what is more important. (Pagèsiques. Unpublished)
There is no arbitrariness in driving the tension between contradictory extremes towards the inside of a verdant grove. In this sense as in the case of Maurice Blanchot the structural failure of art could be locked inside the exhausting impossibility of constructing a nothingness that has its own voice. In the case of Perejaume failure, the result of inhabiting a contradiction that expands and grows in an unstoppable manner, no longer implies a closure, but rather can be translated, on the contrary, into the understanding that relies on the discordance of that silence, in the openness involved towards the ways of creating a general non-human art. In this sense creating trees where they already stood before could be considered disheartening, but on the actual inside of this arrogance there is the possibility to inspire a state of listening, a superlative degree of attention directed towards the activity of the world. In other words, in the same way as Orpheus could not betray himself even upon knowing how deadly his gaze was, the same tension exists when working on a clearing in a forest which invokes how beautiful the cut trees once were.
The failure of an art expanded by its own shadows – known as literary space or the pollution provoked by the hermeneutics entailed by a permanent venture–is what forced Maurice Blanchot to appeal to pure chance (il y a) that would only come to a halt at night and find its place of rest. Indeed, in the darkness of the night everything finally disappears and the appearance of an absence is perpetrated. The consequence is so magical that now it is Eurydice who looks and saves in this way the contradiction of Orpheus; for at night, so it is, it is no longer us who look intently to pursue, but rather it is the things that look at us instead.
La veille est anonyme. Il y a pas ma vigilance à la nuit, c’est la nuit elle-même qui veille. Ca veille. (De L’existence à l’existent. 1986)
Blanchot’s silent night is, however, the threshold of insomnia. The place where Orpheus resolves his contradiction is there where his eyes are no longer useful. Eyes (en)closed. In Blanchot’s night, there is no place for art and that is precisely where the possibility stems from for the night to become a place of authentic tranquillity.
Perejaume, however, in his erudition, which feeds off that same orphic contradiction, turns the night into the exact instant of the most lucid and complete of all visions. In Ram (2010) his own way of creating–that of illuminating or giving shape to an idea– is placed inside a grove that swallows up everything around it. In the same way the sparkles that shine from the bonfire illuminate the spring without interrupting the flow of water. (Feia foc davant la font per veure com la font resplendia (2011). The question therefore consists in trying to solve where the real tragic experience of keeping the extremes of contradiction open resides; in the absolute darkness that cancels it or in that state of remaining in action, eyes wide open, in order to rehearse an attempt of silence that transforms the night, not in the moment in which its whole representation is silenced, but rather in the instant born from the discovery of our work –the bonfire- with powerful voices, that belong to the non-human.
The Ex-votos (Exvots, 2011) that reproduce stones, hillsides and oak tree trunks are, in a literal sense, offerings to celebrate that encounter of creators, that cross between our inevitable activity and the creativity of the world converted in an infinite extension of our own extremities. It is inevitable to succumb to an infinite capacity of production, with such an enormous and vast desire to hide itself, to stop and to disappear. However this excess is also what installs us inside a world which vociferates places, which traces pathways, which shakes the swell of the waves. Perhaps the final horizon of art does not consist after all in reaching to silence it, but rather in making it impossible to distinguish its speech from the music played by the ripe fruits it bears.
Martí Peran
Perejaume (Sant Pol de Mar, 1957) An artist and writer.
He began his career as a painter in the mid sixties. His work has always been marked by his most immediate reality giving special attention to the cross boundaries between culture and peasantry, anthropology and arts in general. During the eighties he began to experiment with other languages, such as photography, videos or performances. His work has received many prizes, including the Spanish National Prize of Plastic Arts in 2006. At present he combines his art work with writing essays and poetry.
More information at: www.soledadlorenzo.com
Galería Soledad Lorenzo Orfila 5. 28010 Madrid Tels: +34 913 082 887 / 8 www.soledadlorenzo.com
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